onsdag 25. mai 2011

sluttvurderings oppgave

Tirsdag å onsdag skulle vi lage et sluttvurderings produkt hvor vi skulle vise hva vi har lært gjennom dette skole året i produksjon og produktutvikling. Jeg valgte selv å lage noe nytt og spennende selv om det kanskje var en risiko å ta. Etter flere skisse forslag kom jeg frem til at jeg ville lage en vifte.
Her kan du se prosessen. 

Kompetansemålt jeg valgt å følge.
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere eget grunnleggende arbeid med ulike råvarer
Individuelt mål.
  • Prøve ut noe nytt og spennende.

Skisser


1. skisse




2. skisse - idéutvikling. Det var skissen til  venstre jeg valgte å lage. Skissen til høyre er lik, men med heng på begge sider.


Prosessen.

Her er utstyret jeg brukte.

Her er underlagene av viften. Disse laget jeg med og først lage formen til viften med en tykk ståltråd og deretter sette pinner inn i formen for at den skulle bli stabil. Pinnene festet jeg på toppen av viften med en litt tynnere ståltråd.


Når viften var festet sammen med ståltråd måtte jeg begynne å dekke den til slik at stilkene til blomstene ikke skulle synes. Jeg valgte å begynne med litt ull. Her tok jeg ullet under og over pinnene og ståltrådene som du ser på bildet under.

Deretter surret jeg ullet helt ned til enden slik at bruden kunne få et godt håndtak. Jeg valgte også å ha med perler over ullet og en hengene pynt ned i enden for å få et elegant uttrykk.

Resten av viften måtte også dekkes til. Jeg valgte å bruke limonium og litt bjørne gress på resten. Det var ikke planlagt, men etter litt utprøving fant jeg ut at det ble penest. Det var fordi jeg ikke ville ha ull over hele viften pga. at viften skulle ha en del blomster på seg. Limonium og bjørne gress lager veldig mye volum som skaper en spennende effekt som passet veldig godt. Bjørne gresset tvintet jeg bare over og under ståltrådene i viften. Det samme gjorde jeg med en del limonium, men noe av limoniumen måtte jeg også bruke ståltråd på, for å få festet dem skikkelig. 

Så begynte jeg å plassere blomster litt for å se hvor jeg ville ha de forskjellige. For å feste blomsten måtte jeg bruke litt lim og ståltråd, men en del av blomstene sto også av seg selv siden de sto så tett.

 Resultat






Blomstene jeg brukte
Germini
Nellik
Cymbidium orkide
Busk nellik
Limonium
Bjørne gress


Analyse

Form: Jeg har mest av de runde formene på nellik, busk nellik og germini, men det er også litt av de spisse formene som på cymbidium orkideen.. Så da blir det rundt mot spiss.

Farge: Det er mest av det lyse rosa. For å skape spenning brukte je noen mørke farger som blant annet de mørke lilla nellikene med litt lyse rosa i seg som tar opp fargen til resten av det rosa. Dette skaper spennende kontraster, eks. lys - mørk kontrasten.

Linje: konstruksjonen har en streng form, men resten av viften har ikke så mange strenge linjer. Noen vannrette linjer med ullet mot de loddrette på dusken i enden.

Overflate: Her er det mest matte overflater, men også noen glatte som på konstruksjonen, cymbidiumen og germini. Så er det noen blanke overflater på perlene, men det er de matte som dominere. 

Balanse: mørke og lyse farger. Gjentakelse av forskjellige materialer, ikke for mange blomster på den ene siden.

Volum: skapte jeg med å bruke limonium innimellom, det skaper luft og dybde. forskjellige former på blomstene er også med på å skape volum på toppen. 

Proporsjoner: har jeg skapt med å ha et langt skaft. hadde skaftet vært mye mindre ville proporsjonene blitt feil fordi den er så stor oppe.

Stilform: viften min er dekorativ. Det er fordi den er luftig, frodig med mye volum, den har mange forskjellige blomster sorter og lite bruk av linjer, men en streng ytre form.


Egenvurdering 
Dette har vært en veldig spennende oppgave. Her fikk vi velge å lage hva vi ville. Jeg valgte da å prøve ut noe nytt, noe jeg er kjempe glad for. Viften har veldig fine kontraster og farger som passer til en brud.
Den er også veldig elegant med vår farger som passer veldig godt til årstiden nå.
Så jeg ble veldig fornøyd med produktet mitt til slutt.





post signature

1 kommentar: